Thomas Cook: 1841'den 2019'a Kuruluş Ve İflas Hikayesi - Thomas Cook: The Story of Foundation and Bankruptcy from 1841 to 2019
1841 yılında İngiliz iş
adamı Thomas Cook tarafından kurulan ve dünyanın en köklü seyahat operasyonuna
ev sahipliği yapan Thomas Cook şirketi geçtiğimiz günlerde bir anda iflasını
açıkladı. Özellikle Yunanistan ve Türkiye’nin de aralarında bulunduğu birçok
ülkede 50.000’den fazla turist, operasyonların durması sebebiyle otellerinden
çıkarılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Neyse ki İngiliz hükümeti devreye
girerek vatandaşlarını bulundukları yerlerden ülkelerine sağlıklı bir şekilde
transferlerini gerçekleştirdi. Özellikle turizm camiasında bulunan
profesyonellerin aklına gelen ilk soru ise şu: 178 yıllık şirket nasıl olur da
bir anda iflas kararını açıkladı.
Piyasalarda artık yerel
acentalar vasıtasıyla iş yapan firmaların değil daha çok internet üzerinden
satış yapan firmaların sözü geçiyor. Örneğin kişi hem daha ucuza hem de
oturduğu yerden bir sonraki tatilini veya uçuşunu internet aracılığıyla satın
alabiliyor. İnternet üzerinden hizmet sağlayan bu firmalar kendilerine ait bir
uçak olmadan diğer hava yolu firmalarının uçaklarında charter uçuş anlaşmaları
yaparak önceden bilet satın alıp otelleri ayarlayabiliyor. Thomas Cook’un
batmasındaki en temel etmen işte bu. Dışarıdan müşterinin gelip kendilerinden
paket tur satın alacak olmasını düşünmesi. Bu kadar rekabet ortamı olan bir
piyasada hele ki işçi maliyetlerinin yüksek olması batış sürecini daha da
hızlandırdı.
Bir diğer faktör yeni
nesil eskiye oranla bir yabancı dile sahip. Bu da özellikle Avrupa içerisinde
yaşayan insanların Ryanair, Wizzair veya Easyjet gibi low-cost firmalardan çok
düşük fiyata bilet satın alabilmesini beraberinde getiriyor. Zaten bu
firmalardan bilet alan insanların kalacak yer konusunda lüks bir beklentisi
olmuyor. Otel ya da kalacak yer ayarlamak için booking.com veya airbnb.com gibi
adresler de onları destekleyince, 10 gün aynı otelde kalmaktansa farklı
destinasyonları görmek yeni nesil için daha avantajlı.
Thomas Cook’un
batışındaki temel neden firmanın yaşadığı bir krizden ziyade yeni neslin tatil
anlayışının değişmesi. Bununla birlikte turizm sektöründe de bir daralma yok.
Tam aksine uluslararası turist hareketi dünyada yüzde 6 artmış durumda. Yeni
dünya düzeninin tatil anlayışı tam da bu.
Thomas Cook’un en büyük
müşteri kitlesi orta-alt sınıf Avrupa emeklileri. Bu grup daha da yaşlandıkları
için pek tatile çıkamıyorlar veya sağlık harcamalarına daha fazla yatırım
yaptıkları için tatile ödeyecekleri parayı kısıyorlar. Yeni neslin tatil
anlayışı da yukarıda bahsettiğim nedenlerden dolayı değiştiği için eski
müşterilerin yerine yenisi gelemiyor. Aslında yeni neslin tatil anlayışı
bankaların günümüzde ofislerini kapatıp müşterilerini internet şubelerine
yönlendirmeleriyle daha iyi özetlenebilir. En ufak bir transferi bile ya
ATM’den ya da internet üzerinden yapmanız gerekiyor.
Birçok insan şu şekilde düşünebilir: ”Sene olmuş 2019. Artık acenteden paket tatil almak da neyin nesi?”. İyi güzel de siz paket hizmet satın aldığınızda sizin adınıza bir sigorta yapılıyor ve verdiğiniz para bu gibi durumlarda yanmıyor. Zorunlu sigortaların temel amacı, iflas veya benzeri durumlarda müşterinin ortada kalmamasını sağlamak. Hangi anlayış daha iyi o sizin bileceğiniz bir mesele.
Yorumlar
Yorum Gönder