Thomas Cook: 1841'den 2019'a Kuruluş Ve İflas Hikayesi - Thomas Cook: The Story of Foundation and Bankruptcy from 1841 to 2019



1841 yılında İngiliz iş adamı Thomas Cook tarafından kurulan ve dünyanın en köklü seyahat operasyonuna ev sahipliği yapan Thomas Cook şirketi geçtiğimiz günlerde bir anda iflasını açıkladı. Özellikle Yunanistan ve Türkiye’nin de aralarında bulunduğu birçok ülkede 50.000’den fazla turist, operasyonların durması sebebiyle otellerinden çıkarılma tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Neyse ki İngiliz hükümeti devreye girerek vatandaşlarını bulundukları yerlerden ülkelerine sağlıklı bir şekilde transferlerini gerçekleştirdi. Özellikle turizm camiasında bulunan profesyonellerin aklına gelen ilk soru ise şu: 178 yıllık şirket nasıl olur da bir anda iflas kararını açıkladı.

Piyasalarda artık yerel acentalar vasıtasıyla iş yapan firmaların değil daha çok internet üzerinden satış yapan firmaların sözü geçiyor. Örneğin kişi hem daha ucuza hem de oturduğu yerden bir sonraki tatilini veya uçuşunu internet aracılığıyla satın alabiliyor. İnternet üzerinden hizmet sağlayan bu firmalar kendilerine ait bir uçak olmadan diğer hava yolu firmalarının uçaklarında charter uçuş anlaşmaları yaparak önceden bilet satın alıp otelleri ayarlayabiliyor. Thomas Cook’un batmasındaki en temel etmen işte bu. Dışarıdan müşterinin gelip kendilerinden paket tur satın alacak olmasını düşünmesi. Bu kadar rekabet ortamı olan bir piyasada hele ki işçi maliyetlerinin yüksek olması batış sürecini daha da hızlandırdı.

Bir diğer faktör yeni nesil eskiye oranla bir yabancı dile sahip. Bu da özellikle Avrupa içerisinde yaşayan insanların Ryanair, Wizzair veya Easyjet gibi low-cost firmalardan çok düşük fiyata bilet satın alabilmesini beraberinde getiriyor. Zaten bu firmalardan bilet alan insanların kalacak yer konusunda lüks bir beklentisi olmuyor. Otel ya da kalacak yer ayarlamak için booking.com veya airbnb.com gibi adresler de onları destekleyince, 10 gün aynı otelde kalmaktansa farklı destinasyonları görmek yeni nesil için daha avantajlı.

Thomas Cook’un batışındaki temel neden firmanın yaşadığı bir krizden ziyade yeni neslin tatil anlayışının değişmesi. Bununla birlikte turizm sektöründe de bir daralma yok. Tam aksine uluslararası turist hareketi dünyada yüzde 6 artmış durumda. Yeni dünya düzeninin tatil anlayışı tam da bu.

Thomas Cook’un en büyük müşteri kitlesi orta-alt sınıf Avrupa emeklileri. Bu grup daha da yaşlandıkları için pek tatile çıkamıyorlar veya sağlık harcamalarına daha fazla yatırım yaptıkları için tatile ödeyecekleri parayı kısıyorlar. Yeni neslin tatil anlayışı da yukarıda bahsettiğim nedenlerden dolayı değiştiği için eski müşterilerin yerine yenisi gelemiyor. Aslında yeni neslin tatil anlayışı bankaların günümüzde ofislerini kapatıp müşterilerini internet şubelerine yönlendirmeleriyle daha iyi özetlenebilir. En ufak bir transferi bile ya ATM’den ya da internet üzerinden yapmanız gerekiyor.

Birçok insan şu şekilde düşünebilir: ”Sene olmuş 2019. Artık acenteden paket tatil almak da neyin nesi?”. İyi güzel de siz paket hizmet satın aldığınızda sizin adınıza bir sigorta yapılıyor ve verdiğiniz para bu gibi durumlarda yanmıyor. Zorunlu sigortaların temel amacı, iflas veya benzeri durumlarda müşterinin ortada kalmamasını sağlamak. Hangi anlayış daha iyi o sizin bileceğiniz bir mesele. 





Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Kanal Cephesi Harekatı-1

İyonize Olmayan Radyasyon Kaynakları: Biyolojik Etkileri

19.Yüzyıl Sırp ve Yunan İsyanları